Step

Step är en internationell dansfestival för barn och unga i Västsverige. Festivalen är en biennal och lanserades i mars 2020. Den andra upplagan av festivalen genomfördes den 2-25 mars 2022 och sammanlagt presenterades 60 programpunkter på 19 spelplatser i sex kommuner i Västra Götaland.

Till de två upplagor som har genomförts har festivalens program tagits fram i samarbete med de nationella och internationella kuratorerna Fiona Ferguson – kreativ utvecklingschef för Edinburgh International Children’s Festival, Adjjima Na Patalung – festivalchef för BICT Fest i Bangkok, Gerhard Verfaille – konstnärlig ledare för Krokusfestivalen i Belgien och Peter Sunesson – tidigare producent för Salto! på Dansstationen i Malmö. Utöver detta arbetar Step med Step Extended som är en satsning för att lyfta både danskompanier och nyskapande dansprojekt för barn och unga i Västra Götalandsregionen. I festivalen ingår även ett branschprogram som vänder sig till utövare, organisationer och aktörer som arbetar med eller för dans för barn och unga

Step har presenterat föreställningar av bl.a. Akram Khan Company (UK), Stopgap Dance Company (UK), MYKA (DK), Un Poyo Rojo (AR), Tony Tran (NO), Aaben Dans (DK), Twisted Feet (SE) och Big Wind (SE).

Step är ett samarbete med olika kommuner i regionen. Under 2022 års festival fick barn, unga och vuxna från kommunerna Ale, Borås, Göteborg, Härryda, Lerum och Vänersborg möjlighet att uppleva föreställningar, samtal, mingel och workshops.Step har initierats och drivs av Producentbyrån

www.stepfestival.se

Administration
Ansökningar
Kommunikation
Projektledning
Turnékoordinering

Karolin Kent

Karolin är koreograf, dansare, pedagog, somatisk rörelse-praktiker och Laban rörelseanalytiker. Hon har sin bas i flera angränsande discipliner, med tonvikt på rörelsebaserad och visuell konst. Sedan 2011 har hon varit professionellt verksam inom tvärdisciplinär scenkonst, performance och visuell konst nationellt och internationellt. Hon intresserar sig för sammanhang utanför de konstnärliga institutionerna samt inom angränsade fält som pedagogik, rehabilitering, terapi och aktivism. Hennes konstnärliga metoder är improvisatoriska, experimentella, interdisciplinära samt utgår från somatiska processer. Konstnärliga frågeställningar berör ofta det existentiella i relation till samtida frågor.

Kent är utbildad via Trinity Laban conservatoire of music and dance och i Somatisk rörelsepraktik och rörelseanalys vid Laban/Bartenieff & Somatic studies International. Kent driver Omni Somatisk praktik och den konstnärliga plattformen Wu ArtSpace i Region Halland.

Producentbyrån arbete med ansökningar, kommunikation, rådgivning och sälj.

www.karolinkent.se
www.somatisk.com
www.wuartspace.com

Ansökningar
Kommunikation
Rådgivning
Sälj

Liza Penkova

Liza Penkova är koreograf med bas i Göteborg. Hon har en lång internationell karriär som dansare och har bland andra arbetat med Göteborgs Operans balett (SE), Rosas dance company (BE), Compagnie Michele Noiret (BE), Human Works (NO) och med koreografer som Helena Franzén (SE), Georgia Vardarou (GR) och Veli Lehtovaara (FI). Hennes egen koreografiska verksamhet började i kollektivt arbete med bl.a The house of Bertha collective (BE/SE), Phd in one night (BE) och The silent song (BE/SE).

Sedan 2018 fokuserar Liza främst på sitt eget koreografiska arbete och utvecklar under 2021-2022 verken Funambulist och 18 steps through (dance) history. Liza är också en MA-student vid Stockholms Konstnärliga Högskola.

www.penkova.cc

Administration
Ansökningar
Produktion
Rådgivning

Danskompaniet Spinn

Danskompaniet Spinn är ett professionellt danskompani bestående av dansare med och utan funktionsvariationer. Konstnärliga ledaren Veera Suvalo Grimberg bildade kompaniet i mars 2010. Spinn brinner för danskonsten och för att utmana stereotyper kring vad dans är och kan vara. Det handlar om olika kroppar och nya sätt att skapa och presentera danskonst. Spinn har sin bas på Kulturklustret och Spinnstudion i Göteborg.

Bland Spinns produktioner finns föreställningarna Hannah Felicia av isländska koreografen Lára Stefánsdóttir, barnföreställningen Miramos av Torgunn Wold och Paulo Serantes, Moby Dick av italienska koreografen Chiara Bersani och Skirtpower av Carl Olof Berg.

Utöver dessa har Spinn skapat ett antal andra föreställningar och workshops som spelats och presenterats för både vuxna och barn, nationellt och internationellt.

Producentbyrån arbetar med administration, ansökningar, ekonomi, kommunikation, turnékoordinering och verksamhetsledning

www.danskompanietspinn.se

Administration
Ekonomi
Kommunikation

Community Art Lab Sweden

Projektet Community Art Lab Sweden är ett Arvsfondsprojekt som skapar och etablerar ett nationellt nätverk och en digital plattform för ung community art – en digital scen för ungas konstnärskap och röst i samhället. Syftet med arbetet är att producera community art och att utbyta erfarenheter och kunskaper mellan ungdomsdrivna lokala communities, professionella kulturutövare och institutioner.

Projektet utgörs av organisationerna Livet bitch! Scenkonst i Södertälje, Community Kultur Centrum i Malmö, Ung Scen Norr i Luleå och Producentbyrån i Göteborg.

Livet bitch! Scenkonst är projektägare och har hand om den nationella samordningen, och respektive organisation ansvarar för nätverksbygge och samordning i sina respektive kommuner och regioner.

Producentbyrån arbetar med koordinering, processledning, produktion och verksamhetsutveckling.

www.communityartlabsweden.se

Koordinering
Processledning
Produktion
Utvecklingsarbete

Projektledning

Att projektleda kan betyda mycket, från att ta vidare och utveckla en idé till att skapa förutsättningar att kunna genomföra det, se till att det sker, följa idén genom en process eller förändra om projektet och förutsättningarna förändras, utvärdera och se vad man lärt till framtiden och se till att det avslutas och redovisas till berörda parter. I vissa projekt gör vi allt det, men vi kan också hoppa in och projektleda ett eller flera moment i ett större projekt. Vi rör oss ständigt i skikten mellan enskilda utövare, finansiärer och tjänstemän, vilket ger oss en förståelse för de olika parternas särskilda perspektiv och förutsättningar.
Vi kan också arbeta med projektdesign, det vill säga steget fram till finansieringsfas. Då fungerar vi som bollplank, tolkar projektägarens idé, tar fram en projektbeskrivning, finansieringsplan och budget för ett projekt. En annan möjlighet är att vi kliver in i slutfasen av ett projekt, då det handlar om att skriva det textmaterial och sammanställa det ekonomiska underlag som krävs för att kunna rapportera till bidragsgivare.

Rådgivning

Hur ska jag tänka kring avtal med spelstället och mina dansare? Vad är en ok lön för en veckas turné och hur funkar det med fakturor från utlandet? Var kan jag söka pengar från till mitt projekt? Hur mycket ska jag ta för en föreställning? Hur ska jag kommunicera det jag gör, och i vilka kanaler? Kulturbranschen, med alla sina bidragsinstanser och institutioner, kan vara knepig att navigera igenom. Många som kontaktar oss har kört fast i den egna processen.
Det kan t.ex. handla om konstnärliga, ekonomiska eller praktiska avväganden som måste göras, där man känner ett behov av att bolla detta med en extern aktör. Och där kommer vi in. Antingen bokar vi in ett enstaka rådgivningsmöte där vi går igenom dina frågor och funderingar och guidar dig vidare, alternativt bokar vi in en serie möten under en längre period.

Turnékoordinering

Turnékoordinering handlar om en mängd olika saker. Det kan vara att boka resor, transport och boende för kompaniet. Eller att inför turnén göra checksamtal med varje arrangör för att synka spelställets önskemål med kompaniets behov eller att förse arrangören med information och marknadsföringsmaterial.
Det kan också handla om att boka de faktiska speldatumen, bestämma föreställningstider, eventuellt även vara på plats som turnéledare och att följa upp med både arrangörer och kompani efter genomfört arrangemang. Vi kan antingen göra alla de här delarna, eller också delar vi upp det mellan oss, det diskuterar vi fram gemensamt.

Verksamhetsledning

Ibland står man inför förändringar, ens verksamhet kanske växt till just en verksamhet, projektet blivit varaktigt eller den konstnärliga ledaren behöver få vara just bara konstnärlig ledare och ”det andra” tar för mycket tid. Då tar vi vid. Vi kan fungera som kreativa bollplank, se på helheten, hjälpa till med att göra en analys för att se om man är på väg i den riktning som man vill, se över vilka resurser man har, stötta i de strategiska planerna, hjälpa till att lyfta blicken lite längre fram än man orkar själv, och fungera som en resurs i just ”det där andra”.
Det kan handla om se över personalfrågor, kompetens, ta fram riktlinjer eller outtalade policys som kanske finns men inte pratas om eller att se om man faktiskt har en gemensam värdegrund i projektet eller verksamheten. Här kan du luta dig mot oss, så tar vi hand om ”allt det där andra”.

Översättningar

Som de flesta branscher har scenkonsten sitt eget språk, och när man ska översätta sina projekt- eller föreställningstexter till engelska från svenska (eller vice versa) är det inte alltid helt lätt att hitta jämförbara ord och uttryck. Vi har jobbat med både svensk- och engelskspråkiga grupper och projekt under lång tid.
Vi har översatt allt från föreställningstexter, ansökningar, texter om workshops och seminarier, texter för nyhetsbrev och pressutskick till mer målande beskrivningar av konstnärliga idéer och visioner.
Producentbyrån